Selasa, Julai 16, 2013

Pandangan agama kepada bahaya dadah



Pandangan menurut agama Islam:

Salam Al-Quran istilah ‘khamar’ adalah digunakan bagi semua bahan yang memabukkan atau boleh menghilangkan akal fikiran. Dadah boleh dikategorikan sebagai satu daripada jenis ‘khamar’ kerana ia boleh memabukkan, mengkhayalkan dan menyebabkan ketagihan, gangguan tingkah laku dan sebagainya. Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Setiap yang memabukkan adalah khamar dan setiap yang memabukkan adalah haram”
Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Pandangan menurut agama Kristian:

“Tuhan telah menjemput kita untuk membentuk masyarakat yang adil dan kasih. Dengan ini, kita dikehendaki memperkembangkan potensi kita sepenuh mungkin dan kerahkan sebanyak kesedaran yang boleh. Pilihlah hidup, supaya kamu dan keturunan kamu akan hidup”
Deut.30:19

Pandangan menurut agama Buddha:

“Pemabuk dan penagih dadah hilang harga diri, daya pertimbangan, akal dan penghancuran diri dari segi jasmani dan rohani”
Anenttava Nikaya

“Mereka yang biasa dengan dadah hilang maruah dan ketakutan mereka dan didorong menghancurkan keamanan dan kebahagiaan orang lain”
Samyutta Nikaya

Pandangan menurut agama Hindu:

Sebuah buku Tamil (Kural) menyebutkan bahawa:

“Dipisahkan daripada deria adalah mereka yang memabukkan diri (pengguna dadah), tidak ada bezanya mereka daripada yang tidur mahupun yang telah mati”

Dharma Hindu mengatakan bahawa setiap tindakan seseorang adalah dikawal oleh Dharma atau sifat yang terpuji. Setiap perbuatan atau tingkah laku yang salah, berbahaya atau mencederakan orang lain dikira ‘adharmic’ di mana balasannya adalah penderiataan. Oleh kerana itu, penggunaan dadah juga dianggap sebagai ‘adharmic’. 

Sumber: 

Tiada ulasan: