Rabu, November 12, 2008

Rojak Manjung



Di Manjung ianya terkenal dengan Rojak Manjung yang kini di buka Di D’Mara Plaza, Sitiawan. Sudah 20 tahun rojak Manjung menjadi tumpuan pengunjung-pengunjung bukan takat di dalam daerah malah di daerah luar juga. Selain itu turut menjadi tumpuan orang-orang kenamaan. Makanan ini merupakan warisan turun temurun keluarga En Kamahizad atau lebih dikenali sebagai Abg Long. Kedai ini terletak di No. 6, Plaza D’ Mara, Jalan Lumut, 32000 Sitiawan, Perak.

Adunan Bahan masakan serta kuah rojak di buat secara Tradisional dan tersendiri. Rojak Manjung terkenal kerana bahan-bahannya iaitu Cucur Udang, Kentang, Tempe, Telampung, Sotong, Fish Cake, Tauhu, Cucur Kucai dan telur. Selain itu terdapat makanan sampingan yang popular iaitu Nasi Campur Rendang Cendawan. Kedai ini beroperasi dari 9.30 pagi hingga 7 malam dan cuti pada hari Ahad.

5 ulasan:

SSulieana berkata...

wah sgt sedap nampaknye....dh dekat tuh ngan kg.saye...boleh g lumut terus...yeeeehaaaa!!!!!!

Nandre The Legend berkata...

ya, mari singgah kedai kak long rojak nie...

dulu dia meniaga kedai kecik ja belakang super ganda kat sitiawan tu, skrg nie baru la besor sikit...heheh rezki bertambah la.

aku memang kenal sangat la dengan pemilik kedai nie... kalau buat oral history untuk kategori peniaga berjaya memang bule sangat la...

Cik SaLL berkata...

sy cam bminat je..tgh bodek bf sy suh bwk g sane..die kate die pernah mkn mase zaman kanak2...heheh...die ingatkan dah takde...bile sy gtau..tkejut dia..hehe...

Nandre The Legend berkata...

sal,

dulu kedai nie kat belakang super ganda tu... kat area kedai2 makan sebelah supermarket tu kat sitiawan tu la..

la nie dia dah pindah... dia dapat kedai baru kat situ hehehehehe
pegi la pegi la... aku memang mengikuti perkembangan Rojak Manjung nie... dengan bos dia pon aku kenai sangat la...

Unknown berkata...

Hello I was studying there Uitm Sri Manjung