Khamis, Julai 07, 2011

Negeri 5 Menara

Salah satu pesan utama novel ini adalah "man jadda wajada" sebuah pepatah Arab yang berarti "siapa yang bersungguh-sungguh akan sukses". Pengalaman para tokoh di novel ini mengajarkan mereka bahwa apa pun mungkin diraih selama didukung usaha dan doa. Jangan pernah remehkan mimpi, setinggi apa pun. Sungguh Tuhan Maha mendengar.

Sebagian royalti diniatkan untuk merintis Komunitas Menara, sebuah organisasi sosial berbasis relawan (volunteer) yang menyediakan sekolah, perpustakaan, rumah sakit, dan dapur umum secara gratis buat kalangan yang tidak mampu.

Sumber: http://negeri5menara.com/index.php/tentang-novel

8 ulasan:

terry bogart berkata...

hartu perasan gak.. tp..xcukup duit lg.. waaa, kalau dah sampai promote2 ni..mesti best ni..

Seri Nuang Shah Alam berkata...

ya, ini merupakan satu experimentasi dari pemikiran seorang yang berkarya. harus ditonton demi mendapat manfaat daripadanya. manusia harus berfikir mengenai sesuatu.

Nandre The Legend berkata...

subjek perpustakaan memainkan peranan penting dalam membangunkan sesbuah ummah. Dengan ilmu manusia mampu menakluki dunia. Tengoklah apa yang dibuat oleh pencipta Facebook, dengan adanya enjin seumpama itu, maka beliau mampu menakluki dunia dengan sentuhan jari sahaja.

begitulah hebatnya kuasa maklumat atau lebih dikenali sebagai ILMU. Agama Islam sendiri pun menegaskan bahawasanya ada perbezaan antara org yang berilmu dan org yang tidak berilmu.

kejarlah sebanyak mana ilmu demi kebaikan diri sendiri dan juga keluarga.

Pakcik cleaner berkata...

sejak bila penulisan deme bertuko jadik indon ni yob? donia.. donia...

Nandre The Legend berkata...

Belajar daripada ilmu komuniti lain merupakan satu pendedahan terbaru bagi aku.

Ini sedikit sebanyak menambahkan ilmu serta informasi buat diri aku nie. Banyak benda yang kita buleh belajar dengan mengetahui daripada orang lain. Bergaul dengan manusia dari tempat lain, membuatkan kita mengetahui budayanya dan ilmunya.

Yang penting, kita dapat ilmu.

Shima berkata...

trilogi...pendekatan semacam Laskar Pelangi. Tapi tak tahu la sebab tak baca lagi 5 menara ni.

Dr Chinta berkata...

Nanti akan difilemkan, satu usaha supaya manusia sejagat lebih memahami isi kandungan dan mesej yang ingin disampeikan.

DR Bubbles berkata...

Tuan, semasa berkelana ke Maninjau, kami melewati Bayur. Itu kampung kelahiran penulis Negeri 5 Menara, A.Fuadi.

Melihat kepada keindahan pemandangan sawah padi dan danau yant tenang di kawasan Maninjau, terdetik di hati saya, tidak hairanlah alam Maninjau boleh melahirkan dua penulis hebat, HAMKA dan A.Fuadi.