Ahad, Disember 01, 2019

Sungei Way

Ini gambar kawasan rumah yang pernah penulis tinggal pada tahun 1982-1984 semasa arwah bapa bertugas di Pejabat Pos Jalan Sultan, Petaling Jaya. Dahulunya ianya dikenali sebagai Sungei Way tetapi untuk nampak lebih komersil, namanya ditukar kepada Seri Setia. Generasi yang terdahulu sudah pasti masih mengingati nama lama tersebut.

Keluarga berpindah dari Kuala Kangsar, Perak ke sini atas sebab arwah bapa dapat kenaikan pangkat pada masa itu. Kami menetap di rumah sewa di sini. Teringat bas mini bernombor 33 yang digunakan untuk ke pergi ke Kuala Lumpur atau Bas Seri Jaya (sekarang dikenali sebagai Rapid KL). Antara tempat yang dikunjungi adalah Zoo Negara, Chow Kit, Globe Silk Store, Keramat Supermarket, Batu Road Supermarket, Puduraya dan Institut Teknologi MARA (Sekarang UiTM). Abang penulis dapat tawaran memasuki ITM pada masa tu, maka kami berpeluang ke Shah Alam menaiki motorsikal yang ada nombor platnya AN 9949 sambil menghadiri Pesta Konvo 1984.

Penulis sempat bersekolah darjah 1 (1984) di Sekolah Rendah Kebangsaan Sungei Way yang tidak jauh daripada kawasan rumah ini. Masjid juga sangat dekat dan berada di lorong yang sama. Begitulah keadaan semasa berhijrah ke negeri orang. Alhamdulillah hujung tahun 1984 dapat kembali ke Perak apabila arwah bapa dapat membuat pertukaran ke Pejabat Pos Besar Ipoh. Tapi kami bersama emak dan adik-beradik yang lain terus ke Taiping. Dalam diam rupanya beliau membeli rumah di Taiping. Rumah yang dibeli oleh arwah bapa di Simpang, Taiping telah siap dan boleh didiami oleh kami sekeluarga. Rumah tersebut sampai sekarang terus didiami oleh emak.

Tiada ulasan: