Rabu, Julai 26, 2023

Genggam ijazah Phd pada umur 86 tahun

SINTOK: “Age is an issue of mind over matter. If you don’t mind, it doesn’t matter,” ungkap graduan tertua, Dr. Mohd Tahir Ahmad yang berjaya mengenggam Doktor Pentadbiran Perniagaan (DBA) pada usia 86 tahun. Beliau menamatkan pengajian tertingginya itu selepas lapan tahun menyiapkan tesis bertajuk ‘A Structural Model of the Relationship between Product Quality, Benefits, Safety, Values and Consumer Consumption Behaviour towards Herbal Products’ di bawah Penyelia, Prof. Dr. Nor Azila Mohd Noo

Ujar pesara dari Bank Pertanian itu, sebelum memulakan pengajian lagi, beliau sudah merasakan DBA adalah dirinya iaitu ‘do better always’.

“Ramai yang bertanya, sudah tua buat apa belajar lagi? Tetapi saya merasakan apabila sudah tua, lagi mudah belajar kerana kita ada tujuan sebenar. Jadi, umur bukanlah satu masalah. Dalam merasakan diri tidak belajar lagi, ’empty mind is devil’s workshop/paradise’. Justeru, kita perlu belajar lagi kerana banyak perkara yang boleh kita tahu, tambahan pula sekarang pembangunan pesat dan banyak perkara baru. Kalau kita tidak belajar, tidak mungkin akan dapat mengetahuinya,” kata bapa kepada dua anak ini. Dr. Mohd Tahir berkata, jika hendak belajar perlu ada empat perkara penting iaitu tujuan mesti betul, mesti ada kemahuan dan kebolehan, setiap masalah pasti ada penyelesaian dan kewangan.

Pencapaian tertinggi beliau memperoleh DBA ini mendorong Dr. Mohd Tahir untuk terus belajar dan kali ini beliau ingin mempelajari bahasa ketiga iaitu Mandarin yang dilihat penting terutamanya dalam perniagaan. Mengulas lanjut, beliau belajar kerana kepuasan diri setelah berjaya dalam karier dan beliau berpuas hati dengan pencapaian tersebut. Berkongsi rahsia masih bersemangat meneruskan pengajian, Dr. Mohd Tahir berkata, penjagaan kesihatan mental dan fizikal sangat penting, tambahan di kala usia meningkat.

“Saya berharap apabila usaha untuk menambah ilmu ini bukan sahaja akan menguntungkan diri, dapat membantu masyarakat apabila diperlukan,” ujarnya yang menerima Ijazah Doktor Pentadbiran Perniagaan daripada Sultan Kedah, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Canselor UUM pada Majlis Konvokesyen Ke-35 UUM, pagi tadi.

Sumber: https://uumtoday.com/news/graduan-uum-berusia-86-tahun-berjaya-genggam-dba/

Tiada ulasan: