Khamis, September 21, 2023

Tabula Rasa - Underground USM 72-75

Foto ihsan dari USM Alumni

TABULA RASA – UNDERGROUND USM 72-75

Aku melopong bila seorang rakan, Nandre Haris (yang juga seorang pustakawan) menghantar sebuah artikel mengenai kumpulan underground USM pada tahun-tahun 1972-1975, Tabula Rasa.
Sepanjang menyelidiki dan menulis buku Siri 1, aku tidak pernah terdengar mengenai kumpulan ini. Umumnya, otai-otai hanya menyebut UM dan ITM sebagai tempat pembiakan utama muzik underground 1970-an. Kerana itulah, hanya babak UM dan ITM aku masukkan sebagai penceritaan dalam buku Siri 1.
Hanya di dalam buku, aku ada menyisipkan satu keterangan saksi, Joe Rozario bahawa berlangsungnya konsert ala Woodstock di sebuah universiti di Pulau Pinang (beliau bagaimana pun tidak menyebut nama universiti itu). Tapi bila aku terbaca mengenai Tabula Rasa ini, aku rasa keterangan beliau kini dapat disilang rujuk (walaupun perinciannya masih belum dapat aku pastikan).
Gambar-gambar dalam artikel ini banyak disumbang oleh pemain gitar lead mereka, Hamdan Omar. Dan gambar ikonik Hamdan bersama seorang lagi ahli band, Rastam Mohd Isa di kediaman kolej mereka pada 1972 benar-benar “cool”.
Sudah tentu ia merupakan pemandangan biasa mahasiswa lelaki di mana-mana universiti pada ketika itu (seperti yang aku ceritakan dalam buku). Tapi gambar ini benar-benar di kelas yang tersendiri. Tahun 1972 adalah tahun kemuncak hippies. Pada tahun itu juga, hippies diharamkan khususnya selepas episod Woodstock Cheras 1972.
Artikel ini diterbitkan pada tahun 2007 dan di hujung artikel, di ceritakan kebanyakan ahli band kini merupakan “somebody” dan banyak berjamming di Studio Brown Black Blues Hartamas.
Aku memohon sebarang maklumat mengenai keberadaan brader Hamdan Omar ataupun Rastam Mohd Isa (Tan Sri). Adakah mereka masih ada ataupun sebaliknya?
Terima kasih kepada penulis artikel, Prof. Madya Talhah Idrus yang membangkitkan kisah ini dalam The Leader (USM Alumni Magazine). Ribuan terima kasih kepada brader Nandre Haris yang membawa bahan ini ke pengetahuan aku.
Sudah tentu, kisah Tabula Rasa ini akan dimasukkan sebagai bahan tambahan dalam buku Siri 1 (edisi semakan@cetakan kedua).
p/s - glam rockers: kau fikir rambut kau cantik? Kau tengok rambut abang-abang kita..😁

Sumber: https://www.facebook.com/taki.takiyuddin.3 (21 Sept 2023)

Tiada ulasan: