Jumaat, Julai 22, 2005

Martabat umat Melayu menurut Hamka

HAMKA adalah putera besar Alam Melayu yang tampil pada saat umat mengalami kegawatan menangani pelbagai persoalan berat yang diakibatkan oleh penjajahan dan proses pembaratan. Sebagai ilmuwan, pemikir Hamka memberikan perhatian yang serius terhadap isu kemelayuan dan keislaman dalam konteks permasalahan tersebut.

Menyelami jiwa dan minda Hamka menerusi karya-karya tulisannya, kita dapat menemukan kesegaran roh keislamannya dan kekentalan semangat kemelayuannya. Kedua-dua unsur tersebut menyatu secara harmonis membentuk wataknya. Dengan ungkapan lain, Melayu Hamka adalah kemelayuan yang telah menyerap roh keislaman sepenuhnya.

Dalam menerima hakikat persempadanan politik yang memecahkan kepulauan Melayu kepada negara Indonesia dan Tanah Melayu (Malaysia), namun sebagai seorang yang mempunyai kesedaran sejarah dan budaya, serta semangat ukhuwah yang mendalam, Hamka tetap tidak dapat melepaskan dirinya daripada ikatan kemelayuan yang serumpun seagama, serantau sebudaya.

Sebagai seorang Melayu, Hamka mencintai seluruh bumi Melayu tanpa membezakan antara yang bernama Sumatera atau yang bernama Tanah Melayu...

Klik kat tajuk untuk seterusnya..

15 ulasan:

Sri Cempaka berkata...

Hmmm....tgk tak persidangan UMNO???? Kesian kan Rafidah.... kena basuh cukup2 tu!!!...Org tgk dia asyik menulis je masa org lain sindir dia....yg lain lak gelak besar.....entah2 dia geram, pastu tulis "cilako babi setan....&*%%$#&^!!!!! Heheheheh.....

Ada jugak yg bongeknye ntah apa2....isu bodoh pun nk ckp...come on la....ckp pasal org Melayu...malas la, kurang daya saing la, itu la, ini la.......tengok!!!! Ada ke benda cmni nk ckp dlm Dewan??? dia yg bongok nk ckp org.....sudah la.....balik tanam ubi lagi bagus.....nk tau apa isu bongok tu....baca la article kt bwh ni......

"Mawi AF3 jadi sebutan Puteri"

FENOMENA `Tsumawi' singgah di Dewan Merdeka PWTC semalam apabila nama pelajar Akademi Fantasia 3 (AF3), Asmawi Ani atau Mawi menjadi sebutan beberapa perwakilan, termasuk Ketua Puteri, Noraini Ahmad.
Perwakilan Puteri Kedah, Kama Noriah Ibrahim, memaku tumpuan apabila memulakan perbahasan dengan menyanyikan petikan lagu Gadis Melayu' yang dinyanyikan Mawi ketika konsert AF3.

"Siapa bilang gadis Melayu tak menawan, tak menarik hati tiada memikat..." yang dinyanyikannya disambut tepukan menggegar suasana, termasuk barisan Exco Puteri dan tiga wakil Majlis Tertinggi (MT) iaitu Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, Senator Datuk Hamzah Zainuddin serta Datuk Shahrir Samad yang turut ketawa.

Malah, istilah `world' yang dipopularkan Mawi juga diselitkan beberapa perwakilan, manakala Noraini mengusik anak buahnya kerana turut menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi mengundi Mawi.

Mungkin semua ni sekadar jenaka...tp....entah la.....

the legend berkata...

"world"

adoi....malaeh teman nak layan sgt pasei Tsumawie nie...dengor gitu2 je la...

Shima berkata...

mm..baru masuk ofis kul 12 ni dgn kesihatan yg tdk 90% sihat.
hamka? belum dikaji lg salasilahnya..hehe..nnti yea

Tanpa Nama berkata...

sian shimar kecik...

pi la makan panadol activefast tu..insyaallah sehat punya la...

amin...

Tanpa Nama berkata...

haha kak shimar..

takpa kak shimar, esok tak keja la...hehe, kalau hang keja, tak bule buat apa la..tapi aku tak keja...toing toing...

Shima berkata...

esok aku keja la..uarggghhh! 12-9pm

Kh@iRiE berkata...

hai legend..thank you coz dropping by at my blog..will add you blog into my link...

Kh@iRiE berkata...

hi legend..thak you so much for dropping by at my blog...will add you blog into my blog link...

Shima berkata...

pstt..busy ke nan? xda new post? who is Khairie anyway?

Sri Cempaka berkata...

Khairie menantu Pak Lah kot....ahahahahahahaha.........

the legend berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
the legend berkata...

dia member baru aku daaa..

the legend berkata...

sakit kaki... khairie nie student la.... adek aku jugak.... :)

Shima berkata...

selamat harijadi Nan :)

Tanpa Nama berkata...

tima kasey semua... amen