Rabu, Julai 28, 2010

Library Marketing

Library? Ini satu perkataan yang selalu orang anggap satu tempat untuk meminjam buku dan study. Library adalah satu tempat yang lebih daripada itu. Sebagai satu tempat mendapatkan maklumat dan services, library juga boleh digunakan sebagai tempat perbincangan, penuhi masa senggang dengan ada ruangan cafe, muzik, televisyen, wi-fi dan sebagainya.

Tenaga kerja pusat maklumat mesti mempunyai elemen mempromosikan apa yang ada dalam organisasi masing-masing. Banyak library yang sedang menuju satu konsep baru iaitu library sebagai tempat sosial tapi bukannya masalah sosial lah. haha. Oleh itu, library adalah perlu memikirkan satu plan pemasaran dan promosi serta kasi upgrade library bukan sebagai library conventional.

Library 2.0 dan 3.0 misalannya merupakan satu medium komunikasi antara user dan staf library yang ideal dan bijak yang menggunakan enjin FB atau Twitter atau online blog.

4 ulasan:

Raptor 7 berkata...

salam.

library aku kat IACT College ni menggunakan konsep open library. maknanya students buleh masuk, sembang2 n berdiskusi dlm library dan dgn jayanya membuat bising.

kalo nak baca senyap2 depa buleh masuk dlm silent reading room. itulah konsep library ni. kadang2 ok, tapi kadang2 jiwa tertekan gak pasai bising..

layan je laaa....

Tanpa Nama berkata...

jadikan seperti library itm, bule bising sambel tgk cherita korea kat tangga sehingga mengachau lalu lintas.

Shima berkata...

ermm..bru lps buat workshop Library marketing ya. Member2 aku pun ada aritu.

Mr_Rizal berkata...

dah berkurun saya tak ke Library