Rabu, Mac 09, 2016

Pertahankan Jawi warisan negara

Jawi ni dulu aku belajar sampai darjah 6 (tahun 1989) semasa di Sek. Keb. Simpang, Taiping. Ustaz yang mengajar tu memang garang. Dia akan bawa rotan setiap kali masuk kelas. Aku pernah kena rotan dengan ustaz tu sebab bersembang semasa dia mengajar. Aduh, sakit betul belakang. Kami berempat kena masa tu. Namun, ianya menjadi pengajaran supaya tidak bersembang atau tidak menumpukan perhatian dalam kelas.

Bila dah masuk menengah di SMK King Edward VII, Taiping, aku masih teruskan penggunaan tulisan jawi dalam subjek Pend. Islam. Ustaz akan menerangkan dan aku mencatatkan dalam buku latihan dalam tulisan jawi sehingga Ting. lima. Itulah keadaan semasa aku sekolah dahulu. Alhamdulillah, aku masih boleh membaca tulisan jawi.
Sumber: UM

Tiada ulasan: